Nadat ik mijn webblog had bijgewerkt op woensdag werd ik nog blij verrast door een walk-in die om 21.30 uur bij ons aan het hek stond. Ben samen met mijn kamergenoot Arno naar buiten gegaan om even met de mannen te praten en uit te zoeken waarom ze op dit tijdstip nog bij ons aan de deur kwamen. Ze hadden wat problemen met hun baas bij één van de houtzagerijen. Wij hadden aangegeven dat ze met deze zaak naar de politie moesten gaan, maar daarop kregen wij te horen dat deze corrupt zouden zijn. Wij konden echter niets voor ze doen, maar als ze alsnog met ons wilden praten dat ze dan op donderdagmorgen na 09.00 uur langs moesten komen, zodat er ook een tolk beschikbaar zou zijn. Daarna zijn de mannen uiteindelijk vertrokken.
De donderdag was eigenlijk al weer de laatste werkdag, want op vrijdag moest ik Willy en Jorit naar Split brengen en dat is min of meer ook een uitje voor mij. Voordat dat zover was moest ik samen met Willy nog een patrouille doen in ons gebied. Het plan voor de donderdag werd tijdens de rit naar Glamoc gesmeed. We zouden langs een houtzagerij om uit te zoeken hoe het stond met de financiële situatie. De directeur van het Rode Kruis had ons namelijk verteld dat de houtzagerijen het moeilijk zouden hebben en dat er kans zou zijn op eventuele ontslagen. In het centrum van Glamoc zijn we gestopt bij een houtzagerij en hebben een tijdje gesproken met één van de medewerkers. Hij vertelde dat er op dat moment geen werk was voor de 4 werknemers en dat er ook maar weinig werd verkocht. Ook zou volgens hem de kans op ontslag steeds groter worden als er geen verandering zou komen in deze situatie. Dit zal volgens ons ook de trend zijn bij de andere houtzagerijen. Wordt dus nog wel vervolgd. Verder was er voor ons weinig nieuws te melden over deze patrouille. Na terugkomst waren we dan ook snel klaar met ons patrouillerapport. Om 17.00 uur konden we rustig afscheid nemen van John, want hij ging voor verlof richting Nederland. Net nadat ik de rolluiken had gesloten werd ik gebeld i.v.m. een aanrijding met een teamlid van Mrkonjic Grad (MG). Dit ongeluk was op ongeveer een kwartier van Drvar gebeurd en of ik actie kon ondernemen om de bestuurder op te halen. Dit is dan weer één van de taken als Duty Officer. Na wat telefoontjes werd ik uiteindelijk gebeld door Arno. Hij was samen met Richard onderweg van Banja Luka naar Drvar en zij kwamen langs de plek des onheils. De auto lag op zijn kant en de bestuurder was gelukkig ongedeerd. Uiteindelijk waren alle benodigde instanties geïnformeerd en was het wachten op de afhandeling. Om 18.00 uur werd er melding gemaakt dat de militaire politie ook een onderzoek wilde doen, maar zij moesten nog uit Sarajevo komen. Dit is dan ongeveer 4 uur rijden en tijd van aankomst was ongeveer 22.00 uur. Eerder mocht de auto ook niet worden verplaatst. Richard en Arno waren op dat moment ook nog steeds op de plek aanwezig. Zij waren 's ochtends al om 07.30 uur vertrokken naar Banja Luka en het beloofde voor hen op deze manier een lange dag te gaan worden. Om 24.00 uur was eindelijk alles afgehandeld op de plaats van het ongeluk en stond de beschadige Eufor wagen op de bergingsauto. Er was besloten dat de auto naar het LOT huis in Drvar zou worden gebracht. Ik ben uiteindelijk maar gaan slapen, want ik vond het welletjes geweest. De mannen waren om 01.00 uur terug in Drvar en ik werd bruut in mijn slaap gestoord door het geluid van de bergingsauto. Had wederom een drukke avond als Duty Officer. Had graag wat langer willen slapen i.v.m. de reis naar Split, maar helaas.
Vrijdagmorgen werd besloten om de briefing voor deze dag maar te cancellen want er waren maar twee personen beschikbaar. Na een kleine voertuigcheck ben ik met de vakantiegangers richting Split vertrokken. De temperaturen liepen al snel op richting de 30 graden en toen ik uiteindelijk om 13.00 uur vanaf het vliegveld naar Trogir reed gaf de temperatuurmeter in de auto toch 32 graden aan. Buiten is het dan nog een paar graden warmer en dat was goed voelbaar. Na een hapje eten ben ik om 15.00 uur weer in de auto gestapt voor de rit terug naar Drvar. Tot aan de grens schoot het niet op, want er was heel veel vakantie - en recreatieverkeer. Ook kropen er nog diverse vrachtwagens de bergen op en dat leverde ook nog de nodige vertraging op. Eenmaal de grens over was het gedaan met het drukke verkeer en om 18.00 uur was ik weer veilig terug in Drvar en zat de dag er bijna op. Alleen nog de laatste taken als Duty Officer uitvoeren en dan op naar de zaterdagochtend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten